Isnin, 23 Mei 2011

TERIMA KASIH… Rosey Yunus menerima cenderahati daripada KK Mahli Suhaili sambil diperhatikan oleh Hadijah Shiekh Kassim (dari kanan), Halimah Bakar dan Kapital Yong Kui Lan.

Tiga pengusaha potensi bawa maju

Kaum ibu Kampung Rancha-Rancha di sini mempunyai tiga perusahaan yang berpontensi meningkatkan pendapatan keluarga, kata Ahli Dewan Undangan Negeri N.61 Bekenu Rosey Yunus.

Katanya, ibu-ibu dan wanita Kampung Rancha-Rancha perlu bergiat aktif dalam membangunkan diri untuk perningkatan pendapatan eknomi seisi keluarga masing-masing.

“Para ibu dan wanita sangatlah diharapkan agar terus berusaha dalam semua bidang yang bersesuai dalam memastikan diri bersama menuju ke arah negara yang sedang rancak membangun pada masa sekarang.

“Ambil apa saja peluang yang ada, kerana kegigihan para dan wanita kini adalah setandingan dengan kaum lelaki dalam membangunkan pendapatan ekonomi,” jelasnya ketika berucap di Majlis Hari Ibu anjuran Jawatankuasa Aktiviti Wanita Bekenu Niah (JAWBN) di sini petang tadi.

Antara tiga pengusahaan yang berpotensi dimajukan oleh para ibu dan wanita di sini ialah menyumlam manik pelbagai corak, Dodol Rancha-Ranchan dan Asam Belimbing Rancha-Rancha.

Tambahnya, bagi mengembangkan dan memajukan tiga pengusahaan itu bahawa pihak wanita di sini boleh memohon Bantu dari segi kursus yang lebih mendalam supaya hasil di setiap tiga pengusahaan itu berkualiti mampu di ketengahkan di pasaran kelak.

Dengan mempunyai nilai dan berkualiti hasil daripada sulaman yang cantik, dodol yang enak dan asam belimbing berlainan rasa daripada asam buahan lagi akan juga mampu dipasarkan ke kawasan luar dari Bekenu, Miri dan keseluruh Sarawak serta negeri di Malaysia, jelasnya.

Bendahari JAWBN Hadijah Shiekh Kassim turut ditemui berkata, penganjuran Hari Ibu di Kampung Rancha-Rancha sini ialah untuk mendedahkan keistimewaan seorang wanita bergelar ibu, ia juga untuk memberi penghormatan dan menghargai jasa-jasa para ibu di sini supaya tidak terasa terciciran menyertai aktiviti dari JAWBN ini.

Dalam menjayakan program ini, JAWBN turut menjemput beberapa kakitangan KEMAS Bekenu menunjukkan cara penyulaman manik yang terbaik, ia juga sebagai memberi peluang para ibu di sini dalam meningkatkan pendapatan mereka yang tidak bergantung semata-mata daripada suami mereka.

“Kita juga akan berbincang bagi menyusun program ini, kita akan mengikuti nasihat daripada ADUN Bekenu Rosey Yunus supaya berkerjasama dengan Gerakan Wanita Parti Pesaka Bumiputera Bersatu Sarawak (PBB-Bekenu) supaya membuahkan hasil di tiga bidang yang berpotensi ini”, tambahnya.

Pada majlis tersebut, ADUN Bekenu turut menyampaikan beberapa sumbangan berupa barang keperluan harian kepada ibu-ibu tunggal dan warga emas.

Turut hadir pada majlis ini ialah Ketua Kaum Kampung Rancha-Rancha Mahli Suhaili, Kapital Cina Yong Kui Lan, Pengerusi Gerakan Wanita PBB-Bekenu Halimah Bakar, Ketua-ketua Kaum dan ahli-ahli JAWBN serta penduduk setempat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan